Jennie Hägg

27-årig tjej som jobbar som sjuksköterska på en kirurgavdelning på CSK. Bor med Calle i vårt hus i Vinnö och har en 2-årig borderterrier vid namn Balder. Tycker om att shoppa, titta på serier, äta god mat, inredning, träffa vänner & familj och träning. Blev den 11/8 mamma till en liten Cleo som med ett planerat kejsarsnitt kom till världen i vecka 33+5.

170818

Allmänt Permalink0

Idag är Cleo en vecka 😀 Det kan varken jag eller Calle förstå... Man kan tro att det är segt att bo här inne på neo men dagarna går riktigt snabbt, vi är ju rätt sysselsatta med lite av varje 😊. Hon äter var 3:e timme, nu är hon uppe i 40-45ml åt gången och det går bra, det går framåt med små steg med amningen. Varje måltid tar ungefär 30 minuter. Efter det ska hon ligga kvar i 30 minuter innan man får lägga tillbaka i värmesängen. Jag gör oftast det direkt eftersom jag behöver sitta och pumpa en kvart efter målen medan Calle brukar ha henne kvar längre 😊. När proceduren sedan är klar har det gått typ 1 timme och 40 minuter med allt pyssel och då har man drygt 1 timmes paus innan det är dags igen. Jag och Calle delar på matningarna efter vem som behöver äta, duscha, gå iväg på ärenden, sova eller så... Det är ju lite lyx när båda har möjlighet att ge mat, dock ska jag försöka ta fler mål när hon har mer energi så amningen kan komma igång lite bättre, Calle kan inte riktigt hjälpa mej med det 😉.


Det verkar iallafall som maten gör susen! Vikten idag hade gått från 1635g i tisdags till 1740g. Det är bara 10g från födelsevikten 😊.

Annars har jag haft egentid under dagen med Cleo, Calle tog hundarna och körde till Vinnö för gräsklippning. Under tiden han var iväg blev jag intervjuad av hon som sköter KMC-transportstudien. Hon frågade ut mej om upplevelsen av transporten och vi ska så småningom få läsa resultatet 😊👍.

Vi har även haft kuratorn på besök. Hon hjälpte oss att fylla i ansökan till F-kassan då det blir att både jag & Calle tar ut tillfällig föräldrapenning / VAB under tiden Cleo är inskriven. Väldigt bra för oss, vi sparar alltså våra dagar till framtiden och Calles 10 dagar man får efter födseln börjar när vi är hemma utan hemsjukvård. Inget dåligt land vi bor i med dessa möjligheter anser jag 😊.

Ikväll hade vi lite besök av Johanna & Anton. Mycket trevligt och mysigt 😍. Jag har förresten även fått besök av de två barnmorskorna inne på spec MVC som gjorde de täta kontrollerna sista veckorna. Så kul när de kommer in och vill kolla läget 😀.

Till top